Materialen

Zoals je op de hoofdpagina al hebt kunnen lezen ben ik gecertificeerd op verschillende technische gebieden en ook verder op de site staan wellicht af en toe termen die je niet zo een-twee-drie kan plaatsen. Vandaar hieronder een overzicht van verschillende materialen die gebruikt kunnen worden tijdens de trainingen.

TRX: Suspension trainer & Rip trainer

Om te beginnen de TRX Suspension trainer. Dit is kort gezegd een ankerpunt met twee band met handvatten. De TRX is uitgevonden in het Amerikaanse leger om de militairen altijd en overal te kunnen trainen. Met deze banden kan je op verschillende niveaus met je eigen lichaamsgewicht kracht opbouwen. Door het ene ankerpunt komt er daarnaast ook stabiliteit kijken om met een TRX suspension trainer te werken. Ook dit is op verschillende manieren te manipuleren waardoor de work-out gaandeweg steeds uitdagender kan worden en meegroeit met het niveau van de sporter.

De andere mogelijkheid is trainen met de TRX rip trainer. Dit is een elastiek met een bar waarmee je veel explosieve oefeningen kan doen. Hierdoor worden de work-outs direct redelijk intensief. Deze TRX rip trainer is ook uitermate geschikt om te gebruiken ter verbetering van explosieve kracht in slagsporten als tennis en honkbal, vechtsporten als boksen en verschillende balsporten waaronder volleybal en handbal.

Dus kies jij voor de combinatie kracht en stabiliteit of eerder conditie verbeterende explosieve stabiliteit?


Ultimate instability: Aquabags, Aquaballs & Hydrovest (Dynamic loaded movement trainer)

Waarom telkens exact dezelfde voorspelbare beweging trainen terwijl het leven ook niet voorspelbaar is. Dat is het moto van ultimate instability. De aquabags zijn gevuld met lucht en water waardoor het water vrij spel heeft. Dit geeft trainen met de aquabags drie verschillende mogelijkheden. Je kan het water gebruiken als een soort waterpas en dus met zo min mogelijk verplaatsing van het water beweging uitvoeren, je kan met de flow van het water mee bewegen en je kan juist tegen de kracht van het water in gaan. Alle drie hebben een andere intensiteit, maar alle drie hebben het doel om effectief bewegen te verbeteren door middel van dynamische training. De stabiliteit wordt bij elke beweging op de proef gesteld waardoor trainen met een aquabag je eigenaardig op de feiten kan drukken, maar wanneer je meer controle krijgt juist een leuke en energieke manier van training is. Deze directe feedback die je krijgt zorgt er daarnaast voor dat je snel en efficiƫnt zwaktes leert herkennen en verbeteren.


Pads: Boksen/kickboksen

Boksen en kickboksen wordt in Nederland steeds populairder en dat is niet voor niks. Kickboksen en dus ook het werken met pads is een hele effectieve manier om zowel kracht en conditie op te bouwen als een mogelijkheid om stress te verminderen. Daarnaast verbeterd trainen met pads de weerbaarheid en geeft het zelfvertrouwen een flinke boost. Bijkomend voordeel is dat je bij een pads work-out niet bang hoeft te zijn dat je zelf klappen moet incasseren.

Maar je kan natuurlijk niet zomaar gaan rammen op de pads. Techniek is hier belangrijk. In eerste plaats natuurlijk om blessures te voorkomen (een mindere techniek kan door de impact snel leiden tot vervelende blessures) en daarnaast om de work-out ook steeds intensiever te maken. Hier wordt tijdens de work-outs dus ook veel aandacht aan besteed.

Om deze techniek te trainen wordt tevens gebruik gemaakt van foamnoodles.



Kettlebell:

De kettlebell is waarschijnlijk de meest gebruikte tool wanneer we denken aan functional training, maar hoe vaak hoor je dat mensen last krijgen van hun rug, of heb je dit zelf misschien wel ervaren bij het gebruik van een kettlebell? De kettlebell is namelijk een leuke tool om explosiviteit en kracht mee te trainen of tabata's uit te voeren, maar is daarentegen ook een verschrikkelijk lastige tool om te hanteren en zeker wanneer je er direct de coole moves mee na wilt doen. Een goede opbouw is dus ook hier van essentieel belang.

Maar als je daar de tijd en de effort in wilt steken dan is het daarna tijd voor de coole moves. Zoals eerder gezegd is dit niet alleen tof voor instgram, maar verbeterd het ook de explosiviteit die nodig is bij veel loop- en balsporten. Ook kan de kettlebell met een beetje oefening goed worden ingezet om de stabiliteit mee te verbeteren. Eerst oefenen en dan oogsten dus en niet andersom zoals vaak bij de kettlebel wordt gedacht.


Overige materialen:

Naast alle materialen hierboven kunnen we tijdens de trainingen gebruik maken van verschillende resistance bands om o.a. meer weerstand toe te voegen, verschillende soorten verzwaarde ballen en battle ropes om me te gooien en smijten, coƶrdinatieladders en pionnen voor meer snelheid en spelvarianten, balansegels en bosuballen voor (het woord zegt het al) meer balans en allerlei andere attributen om de training te bevorderen.